Tuesday, May 17, 2011

menilik atau merisik

Menilik atau merisik pada hakikatnya adalah adat yang memang baik dan berguna jika ia dijalankan bersesuaian dengan tujuannya, iaitu untuk memilih dan mengetahui latar belakang bakal menantu perempuan dalam sesebuah keluarga Melayu. Ini adalah untuk memastikan para ibu bapa tidak tersilap pilih dan dapat mencari yang terbaik untuk anak lelaki mereka.

Merisik in English brings the meaning of investigation. Merisik or also known as Ta’aruf in Arabic is the first ceremony as the ice breaker for both families – the bride and the bridegroom’s family. It is the stage where a male family-bridegroom will send representatives to the female family in order to seek for information regarding the bride. To begin the ceremony, a spokesperson will begin with a pantun (poem) – mostly done by the elder people or the relative of the family from the bridegroom’s side. The ‘pantun’ may sound slightly like this:
Kami datang dari jauh, Ingin memetik bunga di taman,
Kalau hati sudah berkenan, Boleh lah kiranya dijadikan teman

The gist is ; “We come from far, to request for a rose, If there is a love, let there be marriage.” Next, the bride’s parents will ask the bride personally if she agrees to marry the man. However, in those days, if the bride does not respond to the question, that indicates the bride’s acceptance of the marriage proposal

Ada rombongan yang datang tanpa diberitahu dan ada juga yang datang setelah dimaklumkan terlebih dahulu kepada pihak perempuan. Pada fahaman dan kepercayaan orang tua-tua, apabila kedatangan menilik atau merisik itu dilakukan dengan tiba-tiba sahaja dan secara kebetulan pada waktu itu didapati anak dara tersebut sedang mandi atau mencuci pakaian, maka ia membawa suatu petanda yang baik, iaitu menunjukkan jodoh pertemuan yang sejuk. Ini kononnya membawa maksud bahawa jika kedua-duanya jadi diikat sebagai suami isteri, kehidupan mereka akan menjadi senang-lenang dan keadaan rumahtangga mereka akan sentiasa aman muafakat. Akan tetapi, sekiranya sewaktu rombongan datang, anak dara tersebut sedang memasak, maka ia membawa alamat kurang baik kerana dengan yang demikian, kononnya, membawa petanda panas, iaitu tidak begitu baik. Begitu juga dipercayai oleh orang tua-tua Melayu dahulu bahawa jika sewaktu di dalam perjalanan rombongan hendak pergi merisik anak dara berlaku sesuatu bencana seperti terdapat kayu di tengah-tengah jalan, iaitu sesuatu yang dianggap menggendalakan, maka ia juga dikatakan membawa petanda yang kurang baik terhadap jodoh tersebut. Namun begitu, bagi masyarakat Melayu moden kini, kepercayaan-kepercayaan sedemikian tidak lagi diamalkan dan dititikberatkan. Malah, tidak mustahil dikatakan sebilangan besar masyarakat Melayu kini kurang memahami alamat-alamat dan petanda yang datang kepada mereka.

Setelah selesai adat menilik, rombongan tersebut akan pulang. Satu rundingan akan diadakan di antara ahli keluarga pihak lelaki yang melibatkan adik-beradik dan waris terdekat untuk mencari kata putus tentang hal tersebut. Mereka kemudiannya akan berbincang untuk menetapkan tarikh yang sesuai untuk menjalankan adat meminang dan pertunangan.

~~tahniah utk abe e' yg telah berjaya merisik k.ennie =)~~

to : abe e'..jaga k.ennie bebaik yer...hehhehe...senyum =)

No comments:

Post a Comment